Dynäs II

Ideella Föreningen Dynäs II

  • Öka teckenstorlek
  • Standard teckenstorlek
  • Minska teckenstorlek

8 nya medlemmar på resa den 15/6 2013

Lördagen den 15 juni steg 8 nya medlemmar från Stockholm ombord i DYNÄS II. De hade året innan fått Birger Normans novell "Harjakten" ur boken "Sista natten på NORDSTJERNAN" uppläst på ett av föreningens möten. Nästa möte infor­merade jag om föreningens arbete med att restaurera DYNÄS II. Flera av deltagarna framförde då önskemål om att jag skulle planlägga ett besök i Ådalen och om möjligt en resa med båten på Ångermanälven.

Fredagen den 14 juni anlände 17 personer till Frånö Hotell för inkvartering. Efter mat på Hotell Högakusten samt besök på Sandö i grått och regnigt väder så avslutades dagens övningar trots att mörkret uteblev.

På lördag var det åter solsken vilket bidrog till att visa Kramfors-nejden från sin bästa sida. Vi anlände till i Sandö strax efter kl.10.00 där Åke Öberg hälsade oss välkomna och släppte in oss genom grindarna. På båten fanns skepparen Nils Olov Melander och maskinisten Tomas Östman och vi fick ett nytt välkomnande.Först visades båten för våra damer så att de kunde åka vidare till Nordbo Gård i Ullånger. Maskinrummet var därefter fullt av de nya manliga medlemmarna för att med egna ögon se den gamla kultändaren som de endast tidigare hört
berättas om.

Skepparen beordrade start och därefter avgång för att vi i lugn takt skulle färdas i kapten Selbergs kölvatten från det att han tyckte sig ha hört Boijas kräka på Granholmen och tillbaka till Malmbergskajen.
Samtliga av de nya medlemmarna kunde sin läxa efter som de på vägen upp läst Harjakten och visste därför när vi passerade Svanösundet där Selberg signalerade för att med ekots hjälp fastställa att han gick in i
sundet.

I Öd var det lä för den NV-vinden och då gjordes ett stopp för fika innan vi gick upp till inloppet av Bollstafjärden för att kunna se Väja-fabriken och skymta lövslyet långt borta där resterna av Malmbergskajen finns. Därefter vändes åter stäven mot hemmahamnen i Sandö. Nu gick vi med vinden och det blev vindstilla och varmt ombord. Det lästes ur Bengt Westins kompendium över Ångermanälvens industrier
när man inte ansatte skepparen och maskinisten med frågor. I gruppen fanns några med marina kunskaper samt en del snickarkunniga som var intresserade av hur olika problem lösts.

Alla tyckte att de varit med om något väldigt unikt och imponerades av skepparen och maskinistens kunskaper och trevliga bemötande, så till den grad att det gjordes en insamling för att de skulle få var sin vinflaska för dryga 100-lappen inför midsommarfirandet.

Klockan 14.00 träffade vi åter våra damer i Lunde där jag berättade om Ådalshändelserna. Birger Norman fick även denna gång stå för underlaget till min berättelse. Han har enligt Roger Johansson från Malmö Högskola
som doktorerat på Ådalshändelserna skrivit den nyktraste berättelsen om vad som hände mellan den 12 och 14 maj 1931. Johanssons bok med titeln, "Kampen om historien Ådalen 31" där det mesta finns med på 500 sidor om vad som hände men varför det hände får vi nog aldrig svar på.

Jag visade platsen där de tre 17-åriga flickorna Majken, Ejra och Signe stod när de första skotten hördes. Jag berättade också om att jag nu bor granne med Signes dotter Gunborg. Kulan som dödade Ejra Söderberg gick först igenom Signes Aspholms kappärm och kappficka innan den träffade Ejra. Gunborg är gift med Lars Sundvall född och uppvuxen i Kramfors vars far var maskinist på bogserbåten BACKE.

Lördagen avslutas med ett besök på Arnold & Margits bilmuseum i Ramvik där även god mat och dryck serverades.

Vårt besök i mina gamla hemtrakter upplevdes som lyckat av alla, särskilt lördagen, "för det var ju en sån vacker dag".

 

Åtta nya medlemmar på ett bräde. Info om båten lästes noggrant. Turen på älven blev mycket uppskattad.
Gruppen gick i land på ett antal ställen, som t ex i Öd... ...och besåg man monumentet i Lunde. Hos Arnold Sundströms bilmuseum i Ramvik.